неділя, 14 лютого 2016 р.

Розвиток зв'язного мовлення. Контрольна робота. Детальний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису місцевості (за складним планом).

Розвиток зв'язного мовлення. Контрольна робота. Детальний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису місцевості
 (за складним планом).
PDF
Печать
E-mail

Конспект уроку з української мови (8 клас): Розвиток зв'язного мовлення. Контрольна робота. Детальний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису місцевості (за складним планом).
Мета: перевірити вміння восьмикласників писати перекази розповідного тексту з елементами опису місцевості, працювати над складним планом; з'ясувати рівень мовної грамотності, вміння висловлювати свої думки; розвивати усне та писемне мовлення, увагу, емоції; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, текст переказу.
ХІД УРОКІВ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Робота з повторення.
Учитель нагадує учням відомості про даний вид переказу та основні вимоги до його написання.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКІВ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Запитання і завдання учням.
— Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «острів» та «вічність»? Складіть асоціативний ланцюжок. Про що, на вашу думку, може йти мова у тексті з назвою «Острів, який пливе у вічність»?
IV.   ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.   Читання вчителем тексту переказу.
Острів, що пливе у вічність
Нинішній освічений і всезнаючий аматор мандрівок добре знає цей острів. Будучи найбільшим і наймальовничішим на Дніпрі, він перетворився останнім часом на справжню «Мекку» туризму. Кожен, хто подорожує Дніпром-Славутою, конче ступає на цю предковічну землю. І взагалі всі, хто приїздить до запорізького краю, прагнуть неодмінно відвідати легендарну Хортицю.
Хортиця — кровна братаниця Дніпра. Скільки несе свої води Дніпро-Славутич, стільки й височить посеред його розлогого плину закучугурений крислатими дубами кам'яний острів, що, немов гігантський старезний вітрильник, тихо пливе у вічність. Хортиця в сльотаву днину — сувора і хмурна, за сонячної погоди — велична і чарівна.
Острів — справжнє буйство ландшафту. Утворюючи його, природа довго не роздумувала — нагромадила бескиддя гранітних скель, залила низинні місця водою, кинула деінде віхті зелені — і вийшло диво. Мальовнича краса острова збереглася і до наших днів.
Хортиця — свідок подій сивої давнини. На крутих берегах острова зупинялися вої київських князів Оле: а, Ігоря, Святослава, Володимира. Пізніше тут таборилася Запорозька Січ, майоріли козацькі корогви. Під одним із дубів козаки писали політичний вердикт — лист турецькому султанові.
До наших днів дійшли козацькі назви окремих скель та яруг. «Найстійкіша» Чорна скеля. Навіть за найясніших днів не освітлюється сонцем цей похмурий стрімчак. За переказом, саме на Чорній скелі 972 року загинув у нерівному бою князь Святослав.
На Чорному бескиді в'юниться Зміїна печера, що являє собою природне урвище глибиною до чотирьох і шириною до одного метра. Переказують, що тут запорозькі козаки ховали військову казну.
Довкруж Хортиці чимало напівзатоплених скель-острівців. Одна із скель називається Запорозька миска. Це справді дивовижне творіння природи — виїмка діаметром півтора і глибиною близько метра, схожа на посудину. З покоління в покоління дніпровські лоцмани передавали легенду про те, що в спекотні дні козаки варили галушки величиною з кулак.
Неподалік від острова, на околиці села Верхня Хортиця росте славетний сімсотрічний дуб. Розповідають, що під дубом стояв із своїм військом Богдан Хмельницький, коли 1648 року йшов на Жовті води.
Нині унікальна пам'ятка природи під охороною закону.
(300 сл.) (З книжки «Відкриття. Пошуки. Знахідки»)
2. Короткий аналіз змісту тексту.
— Чим приваблює і зачаровує ландшафт сивочолої Хортиці? Свідком яких історичних подій була легендарна Хортиця? Чим дивують відвідувачів скелі-острівці, дерева й острова?
— Поясніть назву тексту.
3. Словниково-орфографічна робота.
1) Доберіть метафоричні назви до слова Хортиця (серце Запорозької Січі, козацька вольниця, столиця запорозьких козаків, легендарна земля).
2) Знайдіть епітети до назви Хортиця (сивочола, легендарна, сувора,
велична, чарівна, мальовнича).
3) Поясніть лексичне значення слів бескиддя, вердикт, яруга, стрімчак.
Бескиддя — круті урвища, провалля; гори, великі кам'яні виступи.
Вердикт — вирок, ухвала. Яруга — глибокий, великий яр. Стрімчак — висока крута скеля.
4. Повторне читання тексту.
5. Складання плану та написання переказу на чернетках.
6. Написання переказу.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКІВ
інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Чи справдилися ваші передбачення?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити відомості про відокремлені члени речення.
еці”.

Немає коментарів:

Дописати коментар