Конспект уроку української мови у
6 класі з теми «Прикметник як
частина мови» з мультимедійною презентацією.
Автор: Бреус
Т.І.
учитель української мови і літератури
Безуглівської
ЗОШ I-III ст..
Ніжинського
району
Чернігівської
області
Тема. Прикметник як частина мови
Мета: повторити відомості про прикметник; формувати вміння відрізняти прикметник
від інших частин мови, визначати рід, число, відмінок та синтаксичну роль;
прищеплювати любов до поетичного слова; глибше ознайомити учнів із творчістю
Т.Шевченка.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, твори Т.Шевченка
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Завдання.
1. Виразно прочитайте поезію.
2. Визначте, на які питання відповідають виділені слова.
3. Поясніть, що вони виражають і якими частинами мови є.
Ой діброво – темний гаю!
Тебе одягає
Тричі на рік… Багатого
Собі батька
маєш.
Раз укриє тебе
рясно
Зеленим покровом, -
Аж сам собі
дивується
На свою
діброву…
Надивившись на
доненьку
Любу, молодую,
Возьме її та й
огорне
В ризу золотую
І сповиє дорогою
Білою габою, -
Та й спать
ляже, втомившися
Турбою такою
(Т.Шевченко).
Учитель.
Тексти, що використовуються сьогодні на уроці, належать перу великого українського
Кобзаря – Т.Шевченка, з чиєю творчістю ви добре знайомі.
ІІІ. Вивчення
нового матеріалу.
1.
Бесіда.
-
Яке відношення
має прикметник до іменника?
-
На які ознаки
вказують прикметники?
-
Яке місце за
частотою вживання прикметник займає в мовленні, зокрема в описах?
2.
Пояснення
вчителем матеріалу.
Прикметник – самостійна
змінна частина мови.
Загальне значення – ознака предмета (колір, смак, просторові й часові ознаки, належність
комусь, зовнішні та внутрішні прикмети людей і тварин).
На які питання відповідає – який? чий? яка? чия? яке? чиє? які? чиї?
Морфологічні ознаки – постійні: розряд (якісні, відносні, присвійні); ступінь порівняння
(вищий, найвищий); форма (коротка й повна); непостійні: рід (в однині), число, відмінок.
Синтаксична роль – означення, присудок.
3.
Робота з
підручником. Прочитайте самостійно матеріал на стор. 139-140. Про що не було
сказано у моєму поясненні?
IV. Закріплення
вивченого.
1.
Вибірковий
самодиктант. Випишіть прикметники, ставлячи їх у початковій формі (Н. в.
однини).
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі,
То виринав, то потопав (Т.Шевченко).
2.
Доберіть
епітети до предметів. Якою частиною мови вони виражені?





Пригадайте
рядки з творів Т.Шевченка, де вживаються подані слова. Складіть власні речення,
використовуючи дібрані епітети.
3.
Робота в
парах. Самостійно поширте поданий текст прикметниками та порівняйте свій
варіант із оригіналом. Зробіть висновок про функції прикметників у мові.
І досі сниться: під горою
Між вербами та над водою
… хаточка. Сидить
Неначе й досі … дід
Коло хатиночки і бавить
… та …
Своє
… внуча… (Т.Шевченко)
Оригінальний текст
І досі сниться: під горою
Між
вербами та над водою
Біленька
хаточка. Сидить
Неначе
й досі сивий дід
Коло
хатиночки і бавить
Хорошеє та кучеряве
Своє маленькеє внуча… (Т.Шевченко)
4.
Пояснювальний
диктант. Укажіть у реченнях прикметники, визначте їх рід, число, відмінок.
Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю. Чорна хмара
з-за Лиману небо, сонце криє. Місяцю ясний! З високого неба сховайся за гору,
бо світу не треба. Добридень же, новий годе, в торішній
свитині. Зоре моя вечріняя, зійди над горою, поговорим тихесенько в неволі з
тобою.
V. Підсумок уроку.
1. Гра «Вірю – не вірю». Якщо твердження
правильне, учень говорить: «Вірю», якщо неправильне, каже: «Не вірю».
Прикметник –
самостійна частина мови.
Означає
предмет.
Прикметники
відповідають на питання який? чий?
Змінюються за
числами, родами, відмінками.
Слова
весело, дзвінко – прикметники.
Групи
прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.
2. «Мікрофон»
На
сьогоднішньому уроці я дізнався (лася)…
Що
було легко? А складно?
VІ. Домашнє
завдання. Вивчити § 23. Написати
твір-мініатюру «Мій улюблений твір Т.Шевченка».
Рідна мова: підруч. для 6 кл.
загальноосвіт. навч. закл. / М.І.Пентилюк, І.В.Гайдаєнко, А.І.Ляшкевич,
С.А.Омельчук. за заг. ред. М.І.Пентилюк. – К.: Освіта, 2006. – 272 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар