Урок №4
Текси різних типів: розповідь, опис, роздум (повторення)
Мета: поглибити знання учнів про типи мовлення, навчити розрізняти висловлювання
різних типів; розвивати вміння працювати над текстом, знаходити ознаки текстів
різних типів мовлення; виховувати любов і пошану до рідної мови.
Тип уроку: повторення теми.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація
навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
-
Які
типи мовлення вам відомі?
-
Як ви
розрізняєте тексти різних типів мовлення?
-
На
які питання вони відповідають?
-
Про
що говориться в розповіді, описі, роздумі?
Робота над зв’язним висловлюванням
Прочитайте.
Визначте тему й основну думку. Яке питання можна поставити до висловлювання в
цілому? До якого типу мовлення ви б віднесли уривок?
Прокинувся козак Мамарига, дивиться
– ні коня, ні жінки, ні торбинки-волосянки. Тільки чоботи лежать.
Узув козак чоботи та й пішов поверх
води. Ішов, ішов аж дві доби, перейшов через море. Іде далі суходолом. Схотів
він їсти. Побачив неподалік кущ із ягодами. Козак Мамарига ягідку зірвав,
укинув у рот - і враз відчув, як виріс у нього на голові величезний ріг. Вирвав
другу ягідку, проковтнув – виріс другий ріг.
Побачив козак другий кущ. Вирвав з
того куща ягідку, з’їв – і спав один ріг. З’їв ще одну ягідку – другий ріг
спав. Нарвав він тоді ягід з того й того куща й пішов у те королівство, де була
його жінка. (із нар. казки).
ІV. Повторення й поглиблення
вивченого
Спостереження над текстом
Прочитайте текст
мовчки. Доведіть, що він є розповіддю. Визначте тип мовлення.
Дивні тварини
- А які ще звірі
мають не свою, а чужу або помилкову назву?
- Ну хоча б
кенгуру. Історія цієї назви така. Коли англійці вперше припливли до Австралії,
то побачили незнайомих і дуже дивних тварин. Вони були великі, незграбні, з
короткими передніми ногами і надто довгими задніми. Проте найдивнішою в них
була сумка на животі, з якої виглядали цікаві оченята малюка. Новонароджені
кенгурята дуже слабкі, кволі, вони навіть на мають сили ссати, тому мати
виношує їх протягом півроку в сумці, поки вони не наберуться сили.
Вкрай здивовані англійці запитали
місцевих жителів, як звуться ці дивні тварини. Аборигени відповідали:
«Кенгуру», тобто «не розумію». Англійці вирішили, що так вони називають саме цю
тварину. Назва закріпилася. А ви вслухайтесь у це слово: кенгуру, кенгуру… Таке
враження, наче хтось важкий підстрибує вгору і м’яко падає на лапи… Правда?
Пояснення вчителя
В українській мові є три типи
мовлення: розповідь, опис, роздум.
Розповідь
– це повідомлення про
якісь події, що розгортаються в часі. Загальна схема розповіді така: початок дії – розвиток події – кінець події.
Розповідь має такі види: власне
розповідь(оповідання), повідомлення, відповідь, перелік, найменування,
оголошення.
Опис
– це висловлювання про певні ознак, властивості предметів чи явищ шляхом
переліку їх основних ознак. Найголовніше
в описі – дати точне, яскраве уявлення про предмет мовлення. Бувають описи
природи, зовнішності людини, тварини, предмета, приміщення.
Роздум
(міркування) – це висловлювання про причини якостей, ознак, подій. У
роздумі обов’язкові три частини:
теза – чітко сформульована думка
докази – підтвердження висунутої тези
висновок – випливає з доказів
В основі роздуму лежать
причинно-наслідкові зв’язки.
Розповіді, описи, роздуми у чистому
вигляді використовуються рідко. Найчастіше описи включаються в розповідь або
пов’язані з міркуванням, розповідь ж може доповнюватися роздумом.
Творча робота над текстом
Прослухайте текст. Визначте тему й основну думку тексту.
Доведіть, що цей текст є зразком
роздуму. З яких частин складається висловлювання?
Висловте свою думку з почутої
проблеми.
Багато хлопчиків і дівчаток люблять
говорити неправду і з часом так звикають до цього, що не вважають це злом. А
тим часом говорити неправду, брехати – осоружна прикмета. Тих, що звикли до
неправдивості, люди не люблять, не шанують і вже ніколи не вірять, хоч би вони
деколи й говорили б найщирішу правду. Щоб позбутися такої неприємності,
спокусливим є просто так, для викруту, трішки збрехати. З цього й починається.
А з маленької брехні виростає велика, і тоді вже важко зупинитися, бо одна
брехня породжує багато нових. Отже, пообіцяй собі не піддаватися спокусі, аби
не втратити власної гідності. (В. Редько).
Проблемне завдання
Уявіть ситуацію, що ви вчитель і
перевіряєте твори п’ятикласників. Їм необхідно було описати свою домашню
тварину. Хто з учнів, на вашу думку, правильно виконав завдання? А хто не
впорався з ним? Чому?
1. У мене дома є кицька Аліса. Коли ми її
взяли, вона була пухната і кругленька, як колобок. З кожним днем вона ставала
все більшою і більшою. Нарешті кицька виросла. Тепер вона народжує нам кошенят
і ми роздаємо їх у добрі руки.
2. На дивані лежить кішка. Яка вона гарна й
пухнаста! Попелясто-сіра мордочка ніби завжди усміхнена. Шерсть на кішці
блискуча, густа і завжди тепла. Її маленькі лапки ніби одягнені в білі
шкарпетки. Тваринка граційно рухається по кімнаті, з великим нетерпінням чекає
усіх додому. Вона у нас розумниця, любить нам, а ми – її.
Бесіда
-
Як ви
розумієте поняття «тип мовлення»?
-
Від
чого залежить тип мовлення?
-
Назвіть
особливості кожного типу мовлення.
-
Яку
структуру має кожен тип мовлення?
-
Чи
можуть поєднуватися різні типи мовлення в одному тексті? З якою метою?
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Скласти
невеликий текст про ліс, дотримуючись одного із типів мовлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар